Hoitomenetelmät

• Nivelmobilisaatio

Nivelmobilisaatio on hoitotekniikka, missä terapeutti manuaalisesti ohjaa nivelen liikettä tiettyyn suuntaan. Mobilisaatiolla voidaan hoitaa nivelten liikerajoituksia, rentouttaa lihaksia sekä lievittää kipua.

• Hierontatekniikat

Hierontatekniikoilla voidaan parantaa kudosten aineenvaihduntaa, hoitaa lihaskireyksiä sekä lievittää kipua. Hierontatekniikat kohdistuvat pehmytkudoksiin, mutta niillä voidaan vaikuttaa esimerkiksi nestekiertoon.

• Lihaskalvokäsittely & arpihoito

Lihaskalvokäsittelyssä tavoitteena on vaikuttaa tuki- ja liikuntaelimistön kalvo- eli fasciarakenteisiin. Kalvorakenteisiin voi tulla häiriöitä esimerkiksi vammojen tai leikkausten aiheuttamisen arpeutumisien seurauksena. Käsittelyssä pyritään mobilisoimaan kiinnikkeinen alue ja normalisoimaan kalvojen liikkuvuus.

• Triggerpistekäsittely

Lihas saattaa eri syistä olla jännittyneessä ja kipua aiheuttavassa tilassa. Lihas-jänne kompleksin alueella saatta olla ns. trigger- tai kipupiste, jota hoitamalla voidaan palauttaa lihas sen normaaliin kivuttomaan lepotilaan.

• Terapeuttinen harjoittelu

Terapeuttinen harjoittelu on yksinkertaisesti yksilöllisesti valikoitua harjoittelua, jonka tavoitteena on hoitaa kehoa ja parantaa liikkumiskykyä. Se voi olla kaikkea kävelystä nilkan liikehallintaan tai jalkojen voimaharjoitteluun.

• Kinesioteippaus

Kinesioteippaus hoitomenetelmä, jossa vaikutetaan lihaksen/nivelen toimintaan, nestekiertoon tai kipuaistiin iholle kiinnitettävän joustavan teipin kautta. Kinesioteippaus sisältyy kaikkiin fysiosillan palveluihin.

• Kehotietoisuus

Pitkäaikainen kipu, stressi tai hankalat elämänkokemukset vaikuttavat kehoomme eri tavoin. Kehotietoisuus tarkoittaa, että tulemme tietoisemmaksi kehon tilasta ja siihen vaikuttavista asioista.

Kehotietoisuusharjoitusten kautta ymmärrämme ja osaamme kuunnella kehollisia aistimuksia, kuten kipua tai stressistä johtuvia jännityksiä, paremmin ja osaamme suhtautua niihin viisaammin. Voimme huomata, että kehollinen ymmärrys ja suhtautumistapa vastaavasti vaikuttavat siihen miten kehomme toimii.