Selkäkipu & iskias

Selkäkipu on yleisin tuki- ja liikuntaelinvaiva. Valtaosa selkäkivusta liittyy tietyn kudoksen tilapäiseen ärtymiseen. Selkäkipu paikantuu tyypillisimmin alaselän tai ristiselän alueelle, mutta yläselän ja rintarangan alueen kiputilat ovat myös yleisiä.

• On hyvä tietää, että voimakkaankin selkäkivun paranemisennuste on erittäin hyvä.

Fyysisesti raskas työ ja toistuvat liikkeet voivat altistaa selkäkivulle. Toisaalta selkä kaipaa monipuolista liikettä, joten pitkäkestoinen istuminen voi myös rasittaa selkää.

ISKIASOIRE tarkoittaa iskiashermon ärsytystilaa. Iskiashermo on lannerangan ja ristiselän selkäydinhermoista koostuva hermokimppu. Hermoon voi kohdistua ärsytystä esimerkiksi välilevyn tai hermojuuriaukon kautta.

Toisaalta myös lihaksiston pitkäaikaiset jännitystilat sekä tulehdus hermon ympärillä voivat aiheuttaa iskiasoireilua.

Selkäkivun & iskiaksen hoito

Selkäkipu voi olla lihas-, nivel- tai hermoperäistä. Selkäkipua voidaan hoitaa manuaaliterapialla ja yksilöllisesti laaditulla liikehoidolla. Sopiva liikunta, kehon liikehallinta, työergonomia ja kuormitustekijöiden tunnistaminen auttavat ennaltaehkäisemään vaivan uusiutumista.

Selkäkivun manuaalinen hoito

Selkäkivun hoito
  • Hieronta

• Lihaskalvokäsittely